| ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ | |
|
+8داليا saandy ?°·samaa·°? الزملكاوى2010 منى عبد العال ياسمين ايمان m!sS leMo0o 12 مشترك |
كاتب الموضوع | رسالة |
---|
m!sS leMo0o عضو جديد
عدد المساهمات : 10 نقاط : 23 السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 22/09/2010 العمر : 29
| موضوع: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 22/9/2010, 6:47 pm | |
| | |
|
| |
ايمان عضو جديد
عدد المساهمات : 10 نقاط : 22 السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 22/09/2010 العمر : 30
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 26/9/2010, 4:34 pm | |
| مممممممممم انا اللي محيرني بجد لية كل مانفرح تيجي حاجة ف وسط الفرحة دي تنكد علينا اوي
ممممممم وكمان بسال نفسي اية مصبرني على حاجات فوق احتمالي اوووي اووووي كدة عشان انا دايما كدة
وفي اسئلة كتيرة اوووي طبعا بس كفاية دول
نايس توبيك | |
|
| |
ياسمين عضو جديد
عدد المساهمات : 18 نقاط : 500 السٌّمعَة : 1 تاريخ التسجيل : 21/09/2010 العمر : 49
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 26/9/2010, 5:06 pm | |
| جميل اوي ياليمو الموضوع ده
بجد تسلمي ياقمر
سؤالي اللي محيرني شخصيا
هو ليه كدة؟؟؟
نفسي اعرف ليه
اما السؤال العام:::
الامة ديه هتفوق امتى بقى؟؟
بجد نفسي اعرف
ربنا يصلح حالنا جميعا
جزاكي الله كل خير
تسلمى يا ليمووووووووووو | |
|
| |
منى عبد العال عضو جديد
عدد المساهمات : 3 نقاط : 8 السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 22/09/2010 العمر : 33
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 26/9/2010, 6:09 pm | |
| لية دايما المنافق بيبقى محبوب واللى يقول الحق بيبقى مكرووووة ؟ | |
|
| |
m!sS leMo0o عضو جديد
عدد المساهمات : 10 نقاط : 23 السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 22/09/2010 العمر : 29
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 8/10/2010, 4:59 pm | |
| ليه دايما في عز الفرحه يحصل اشي يقتلها؟
ليه نقلد الغرب مش هما الي يقلدونا؟
ليه منعملش اشي عشان فلسطين واهلها؟
تساؤلات كتيره بس دي اكثر حاجه مش لاقيالها جواب
موضوع مميز وسكر زي صاحبته
انا طبعا
هههههههههههههههههههههههههههههههه
| |
|
| |
الزملكاوى2010 رئيس قسم اخبار الرياضة
عدد المساهمات : 273 نقاط : 10168 السٌّمعَة : 3 تاريخ التسجيل : 15/06/2010 العمر : 39
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 11/10/2010, 5:55 pm | |
| ليه لما تهتم بواحد يتكبر عليك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
| |
|
| |
?°·samaa·°? عضو جديد
عدد المساهمات : 5 نقاط : 17 السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 11/10/2010 العمر : 34
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 13/10/2010, 3:52 pm | |
| السؤال المحير بالنسبة ليا عن الصدفة
وكيفية حدوث الصدفة ومش لاقيالة جواب لحد ناو | |
|
| |
saandy عضو جديد
عدد المساهمات : 67 نقاط : 120 السٌّمعَة : 3 تاريخ التسجيل : 17/06/2010 العمر : 31
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 18/10/2010, 8:42 pm | |
| ليه في فصل الخريف بنكون في حالة ملل و زهق ؟ اكثر من الفصول التانية | |
|
| |
داليا عضو جديد
عدد المساهمات : 19 نقاط : 38 السٌّمعَة : -1 تاريخ التسجيل : 13/09/2010 العمر : 34
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 25/10/2010, 12:51 am | |
| - ?°·samaa·°? كتب:
- السؤال المحير بالنسبة ليا
عن الصدفة
وكيفية حدوث الصدفة ومش لاقيالة جواب لحد ناو انا عندي جواباي صدفه بتحدث بقدر ربناعشان كدة اسمها قدروقدر ربنا بيعمله عشان هو عارف الخير لينا فبيوفقنا للخيروتلاقي سبحان الله اشياء تحصل لو قعدنا سنين نرتب ليها عمرنا مانعرف نرتبها كدة وفي ثانيه يقع قدر الله عز وجل بامور مرتبه بشكل محدش يقدر يتخيلهفسبحان الله ربي | |
|
| |
خ‘ـَہـسـرٍت قـ?ـلـبہي مشرفة عامة
عدد المساهمات : 159 نقاط : 8542612 السٌّمعَة : 9 تاريخ التسجيل : 16/06/2010 العمر : 36
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 7/11/2010, 3:37 pm | |
| - منى عبد العال كتب:
- لية دايما المنافق بيبقى محبوب واللى يقول الحق بيبقى مكرووووة ؟
اسمحيلي يا قمر اجاوبك على سؤالك عشان المنافق بيزوق الكلام إنما الي على حق بيقول الصراحة والصراحة بتزعل وبتجرح
| |
|
| |
خ‘ـَہـسـرٍت قـ?ـلـبہي مشرفة عامة
عدد المساهمات : 159 نقاط : 8542612 السٌّمعَة : 9 تاريخ التسجيل : 16/06/2010 العمر : 36
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 7/11/2010, 3:39 pm | |
| اقول انا بقا السؤال اللى محيرنى
والسؤال ده محيرنى اوى
ليه دموعنا قريبة اوي ؟
| |
|
| |
ارهابى البنات عضو جديد
عدد المساهمات : 11 نقاط : 15 السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 08/11/2010 العمر : 38
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 8/11/2010, 11:30 am | |
| - داليا كتب:
- ?°·samaa·°? كتب:
- السؤال المحير بالنسبة ليا
عن الصدفة
وكيفية حدوث الصدفة ومش لاقيالة جواب لحد ناو
انا عندي جواب
اي صدفه بتحدث بقدر ربنا
عشان كدة اسمها قدر
وقدر ربنا بيعمله عشان هو عارف الخير لينا فبيوفقنا للخير
وتلاقي سبحان الله اشياء تحصل لو قعدنا سنين نرتب ليها عمرنا مانعرف نرتبها كدة وفي ثانيه يقع قدر الله عز وجل بامور مرتبه بشكل محدش يقدر يتخيله
فسبحان الله ربي فكرت كدا في الاول بس طلعت بنتيجة تقول انه القدر والصدفة شئين مختلفين بمعني لو كان القدر = الصدفة يبقي علي كدا الانسان مسير من ربنا مش مخير بعقله ؟ لانه القدر زي ماقولتي بيكون في الخير ويوفقنا ربنا فيه للخير بس الصدفة بتكون شر وبتساعدنا علي الشر ساعات وحاجة زي دي مستحيل تكون قدر من ربنا يبقي الصدفة مش قدر | |
|
| |
esoo cute عضو جديد
عدد المساهمات : 3 نقاط : 4 السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 08/11/2010 العمر : 35
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 8/11/2010, 12:07 pm | |
| - ارهابى البنات كتب:
- داليا كتب:
- ?°·samaa·°? كتب:
- السؤال المحير بالنسبة ليا
عن الصدفة
وكيفية حدوث الصدفة ومش لاقيالة جواب لحد ناو
انا عندي جواب
اي صدفه بتحدث بقدر ربنا
عشان كدة اسمها قدر
وقدر ربنا بيعمله عشان هو عارف الخير لينا فبيوفقنا للخير
وتلاقي سبحان الله اشياء تحصل لو قعدنا سنين نرتب ليها عمرنا مانعرف نرتبها كدة وفي ثانيه يقع قدر الله عز وجل بامور مرتبه بشكل محدش يقدر يتخيله
فسبحان الله ربي فكرت كدا في الاول بس طلعت بنتيجة تقول انه القدر والصدفة شئين مختلفين
بمعني لو كان القدر = الصدفة
يبقي علي كدا الانسان مسير من ربنا مش مخير بعقله ؟
لانه القدر زي ماقولتي بيكون في الخير ويوفقنا ربنا فيه للخير
بس الصدفة بتكون شر وبتساعدنا علي الشر ساعات
وحاجة زي دي مستحيل تكون قدر من ربنا
يبقي الصدفة مش قدر ممممممممممممممممم
جميل
كلامك جميل
بس انا سمعت قبل كدة ان مفيش حاجة اسمها صدفه
وانها اسمها قدر وليس صدفه
يعني لما مثلا اقول حصل وقابلت فلان
اقول قابلته قدرا وماأقولش قابلته صدفه
ده سمعته قبل كدة والله اعلم ان كان صحيح ام خطأ
وبالتالي ان كانت صحيحة فان الصدفه ديه مالهاش وجود
اما القدر بخيره وشره موجود
وليس معنى القدر بشره ان الله يريد الشر بالعباد
لكن
الشر ده بمقياسنا كبشر
لكن هنلاقي فيما بعد انه خير وخير كبير كمان
او حتى بيبعد عننا شر اكبر
ماينفعش نوزن الاقدار بموازين البشر لان علمنا قليل اوي وعشان احنا مانعرفش اي حاجة اصلا
فعشان كدة ماينفعش نوزن الاقدار بميزان البشر
لكن بما يعلمه الله
يعني كل حاجة بتحصل هي خير ان شاء الله
لانها من عند ربنا
وعلينا الشكر في الحاجة الكويسة والصبر في الحاجة اللي من نظرنا انها مش كويسه
لكن ربنا عارف اكتر مننا
اما حكايه ان الانسان كدة هيبقى مسير
لا طبعا
الانسان كدة مش هيبقى مسير ولا حاجة
لان الله عز وجل مش هو اللي خلى الانسان يعصي او يطيع
لكن الله عز وجل بين لينا الخير والشر واحنا نتبع مانتبع
فمننا من يتبع الخير ومن من يضل بالشر
وبالتالي ربنا عارف كل واحد فينا هيختار ايه لان الله عز وجل بكمال علمه وقدرته عارف كل حاجة بالتالي ده علم مش تسيير
ده رايي
| |
|
| |
ارهابى البنات عضو جديد
عدد المساهمات : 11 نقاط : 15 السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 08/11/2010 العمر : 38
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 8/11/2010, 12:17 pm | |
| - اقتباس :
ممممممممممممممممم
جميل
كلامك جميل
بس انا سمعت قبل كدة ان مفيش حاجة اسمها صدفه
وانها اسمها قدر وليس صدفه
يعني لما مثلا اقول حصل وقابلت فلان
اقول قابلته قدرا وماأقولش قابلته صدفه
ده سمعته قبل كدة والله اعلم ان كان صحيح ام خطأ
وبالتالي ان كانت صحيحة فان الصدفه ديه مالهاش وجود
ولو كانت غلط يبقي الصدفة ليها وجود
اما القدر بخيره وشره موجود
وليس معنى القدر بشره ان الله يريد الشر بالعباد
لكن
الشر ده بمقياسنا كبشر
لكن هنلاقي فيما بعد انه خير وخير كبير كمان
او حتى بيبعد عننا شر اكبر
اكيد ده بلنسبة للقدر
بس الصدفة علي معتقد شئ تاني عن القدر
لانه نفترض موقف
واحد دارس في الخارج وصدفة اللتقي بواحد كافر او يهودي او مسيحي او ماشابه من الديانات والواحد ده بصدفة انقد حياة الشخص ده بمعني سحبه من قبل ماتضربه سيارة او اي شئ
وطبعا الموقف ده هيحثم علي صاحبنا المسافر ده انه يتعرف ويصادق الي نقده ده
بعد فترة قدر الشخص ده انه يخلي الشاب يكفر بديانته وينظم للمسيحية او اليهودية
ومات الشاب علي كدا وطبعاً مافيش اي شر اكبر من الكفر
فاهل الصدفة دي تكون قدر من ربنا ؟
مستحيل لانه بلقدر ده الي حدث في انه الشخص الكافر انقد الشاب المسلم خلاه بعدين يكفر بربه ودينه
يبقي دي صدفة ومش قدر من الله
ماينفعش نوزن الاقدار بموازين البشر لان علمنا قليل اوي وعشان احنا مانعرفش اي حاجة اصلا
فعشان كدة ماينفعش نوزن الاقدار بميزان البشر
لكن بما يعلمه الله
يعني كل حاجة بتحصل هي خير ان شاء الله
لانها من عند ربنا
وعلينا الشكر في الحاجة الكويسة والصبر في الحاجة اللي من نظرنا انها مش كويسه
اكيد ده بلنسبة للقدر
ل كن ربنا عارف اكتر مننا
اما حكايه ان الانسان كدة هيبقى مسير
لا طبعا
الانسان كدة مش هيبقى مسير ولا حاجة
لان الله عز وجل مش هو اللي خلى الانسان يعصي او يطيع
معروف انه ربنا بما يشاء هوا الي بيخلي الانسان يطيع او يعصي والدليل مذكور في اية في القراءن
حيث فيها ان الله يهدي من يشاء ويظل من يشاء
فالو نشوفها كدا هنلاقي انه الانسان مسير من ربنا
ولحد دلوقتي مش عارف بضبط ان صح كان الانسان مسير او مخير لانه فيه اكثر من حجة وحجة بتثبت رائي عن رائي
لكن الله عز وجل بين لينا الخير والشر واحنا نتبع مانتبع
فمننا من يتبع الخير ومن من يضل بالشر
وبالتالي ربنا عارف كل واحد فينا هيختار ايه لان الله عز وجل بكمال علمه وقدرته عارف كل حاجة بالتالي ده علم مش تسيير
ده رايي شكرا علي رائيك واستمتعت معاكى بالنقاش | |
|
| |
nor_wahed عضو فعال
عدد المساهمات : 91 نقاط : 350124 السٌّمعَة : 2 تاريخ التسجيل : 28/05/2010 العمر : 30
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 8/11/2010, 4:08 pm | |
| - اقتباس :
- شكرا علي رائيك واستمتعت معاكى بالنقاش
بالنسبه للقصه اللي حكيتها طبعا اوحش حاجة الموت على الكفر ومفيش شيء اسوء من كدة ربنا يعافينا يارب لكن هل القصة ديه صدفه ولا قدر انا رايي ان مفيش حاجة اسمها صدفه وان كل دة قدر بس لازم تلاحظ حاجة قدر ربنا عز وجل ان الشاب المسلم ده يقابل الشاب اليهودي مثلا دة قدر والقدر ده خلا الشاب اليهودي يساعد وينقذ الشاب المسلم لكن المساعدة ديه كان اختيار وقرار من اليهودي ودة اكيد لان اخلاقه كويسه وعشان كدة هو ساعد المساعدة مش قدر المساعدة اختيار الشاب اما الكفر بقى بدين الشاب المسلم فده اختيار الشاب المسلم لانه لم يثبت على دينه هل معنى ان حد عمل لي معروف وهو على غير ديني اني اكفر بديني؟؟ لا طبعا لكن هذا الشاب لم يكن على قدر كبير من الايمان وربنا يعافينا يارب بجد اصعب شيء في الوجود بس الكفر مش قدر اللقاء قدر لكن الكفر والمساعدة مش قدر لكن اختيار ولو واحد ساعدني يبقى اشكره بما استطيع مش اكفر بديني عشانه فاهمني؟؟ يبقى رايي ان القدر هو القدر ودة مش شر لكن فعل الانسان هو الشر اللقاء ماكانش شر بالعكس كان خير لانه نجاة ليه من الموت لكن فعل الانسان هو اللي شر الانسان هو اللي ظلم نفسه بنفسه لما كفر دة رايي وشكرا لحوارك بجد استمتعت انا بحواري معك | |
|
| |
nor_wahed عضو فعال
عدد المساهمات : 91 نقاط : 350124 السٌّمعَة : 2 تاريخ التسجيل : 28/05/2010 العمر : 30
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 8/11/2010, 4:16 pm | |
| سؤال اللى محيرنى انا هفضل كده فى الحال ده لحد امتى ؟؟؟؟ يارب نفسى ارتاح بقى نفسى فى شوية امان صغيرين اووووى ؟؟؟ هرتاح امتى بقى | |
|
| |
ارهابى البنات عضو جديد
عدد المساهمات : 11 نقاط : 15 السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 08/11/2010 العمر : 38
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 9/11/2010, 9:29 am | |
| - اقتباس :
- بالنسبه للقصه اللي حكيتها
طبعا اوحش حاجة الموت على الكفر ومفيش شيء اسوء من كدة
ربنا يعافينا يارب
لكن هل القصة ديه صدفه ولا قدر
انا رايي ان مفيش حاجة اسمها صدفه
وان كل دة قدر
بس لازم تلاحظ حاجة
قدر ربنا عز وجل ان الشاب المسلم ده يقابل الشاب اليهودي مثلا
دة قدر
والقدر ده خلا الشاب اليهودي يساعد وينقذ الشاب المسلم
لكن المساعدة ديه كان اختيار وقرار من اليهودي
ودة اكيد لان اخلاقه كويسه
وعشان كدة هو ساعد
المساعدة مش قدر
المساعدة اختيار الشاب
اما الكفر بقى بدين الشاب المسلم فده اختيار الشاب المسلم
لانه لم يثبت على دينه
هل معنى ان حد عمل لي معروف وهو على غير ديني اني اكفر بديني؟؟
لا طبعا
ممكن لما تكوني هنا في بلد مسلم وبين المسلمين يكون المعني ضعيف
بس في غربة وبين الكفار مع وسائلهم الرهيبة في انهم يغيرو تفكير البني ادم
واه يقدرو حتي يغيرو عقائد ناس بطرق خبيثة وذكية
وياما غيرو تفكير شباب حتي من بعيد ومش لازم قريب عن طريق التلفزيون والاعلام وغيره
بس ده مش موضوعنا
الي اقصده
لو الشاب ده مارحش للحتة الي فيها الكافر ده الي ساعده
مش هيكمل حياته طبيعي بعد كدا ويموت مسلم
بمعني لو الصدفة دي محصلتش مش هيكون ده خير للانسان ده ؟
عشان كدا شايف انه القدر شئ والصدفة شئ تاني
لكن هذا الشاب لم يكن على قدر كبير من الايمان
وربنا يعافينا يارب
بجد اصعب شيء في الوجود
بس الكفر مش قدر
اللقاء قدر
لكن الكفر والمساعدة مش قدر لكن اختيار
ولو واحد ساعدني يبقى اشكره بما استطيع مش اكفر بديني عشانه
فاهمني؟؟
يبقى رايي ان القدر هو القدر
ودة مش شر
لكن فعل الانسان هو الشر
اللقاء ماكانش شر
بالعكس كان خير لانه نجاة ليه من الموت
لكن فعل الانسان هو اللي شر
اكيد فعل الانسان هوا شر وفعل الكافر ده خلي المسلم يغير دينه بس لولا لم يحصل الخير ي الاول مكانش الشر يأتي
بمعني لو مانقداش واتعرف عليه مكانش الشاب يموت كافر
الانسان هو اللي ظلم نفسه بنفسه لما كفر
دة رايي
وشكرا لحوارك
بجد استمتعت انا بحواري معك
النقاش اتحول لمجري القصة الي علي فكرة هيا تخيلية لااكثر لمجرد بس وضع فرق بين قدر ربنا والصدفة
لانه من رائي شايف حاجة بعد بحث طويل فيها
وهيا انه الصدفة قانون حاطه ربنا في الكون وهوا بعيد كل البعد عن قدر الرحمن
زي قانون الجاذبية وقانون السرعة وباقي قوانين الخالق
وبتالي يقدر الواحد يتحكم فيها زي ماتحكم في باقي القوانين الكونية
يعني يتحكم في حظه
بمعني لو شخص شارك في مسابقة وجاله اختيار رقم من 1 - 1000 ولو اختار الرقم الصح هيكسب الجايزة
والشخص ده اختار 7 مثلاً وطلع الرقم ده صح وفاز
ده يبقي صدفة وحظ
بس لو الواحد عرف طريقة عمل القانون ده هيقدر يربح كل الجوايز الي يشارك فيها
اي انه يبقي منجم او عراف
وعلي التنجيم من رائي اصحابه بيعتمدو علي قانون الصدفة
لانه الغيب لا يعرفه الا الله
فامستحيل بشري يعرف الغيب
دي نقطة
والقدر في ايد الله بس
فامستحيل بشري يتدخل فيه ويعرفه
دي نقطة تانية
بس الصدفة قانون زي باقي القوانين الكونية
والبشر يقدرو يعرفوه
عشان كدا نلاقي منهم من يعرف الحظ وقراءة الكف والتنجيم وغيره وبيكون صح
ده عشان هما مطلعين علي قانون الصدفة
بس القانون ده محرم علي العباد زي مانعرف كامسلمين وانه التنجيم وماشبهه حرام
فامن رائي الشخصي ليس الا في انه القدر شئ رباني وخاص بلله
والصدفة قانون كوني يقدر العبد يعرف طرقه المحرمة شرعاً
ولسة مش متأكد من الاجابة دي
والشكر ليك تاني مرة اختي علي الحوار
| |
|
| |
nor_wahed عضو فعال
عدد المساهمات : 91 نقاط : 350124 السٌّمعَة : 2 تاريخ التسجيل : 28/05/2010 العمر : 30
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 9/11/2010, 4:18 pm | |
| - ارهابى البنات كتب:
-
- اقتباس :
- بالنسبه للقصه اللي حكيتها
طبعا اوحش حاجة الموت على الكفر ومفيش شيء اسوء من كدة
ربنا يعافينا يارب
لكن هل القصة ديه صدفه ولا قدر
انا رايي ان مفيش حاجة اسمها صدفه
وان كل دة قدر
بس لازم تلاحظ حاجة
قدر ربنا عز وجل ان الشاب المسلم ده يقابل الشاب اليهودي مثلا
دة قدر
والقدر ده خلا الشاب اليهودي يساعد وينقذ الشاب المسلم
لكن المساعدة ديه كان اختيار وقرار من اليهودي
ودة اكيد لان اخلاقه كويسه
وعشان كدة هو ساعد
المساعدة مش قدر
المساعدة اختيار الشاب
اما الكفر بقى بدين الشاب المسلم فده اختيار الشاب المسلم
لانه لم يثبت على دينه
هل معنى ان حد عمل لي معروف وهو على غير ديني اني اكفر بديني؟؟
لا طبعا
ممكن لما تكوني هنا في بلد مسلم وبين المسلمين يكون المعني ضعيف
بس في غربة وبين الكفار مع وسائلهم الرهيبة في انهم يغيرو تفكير البني ادم
واه يقدرو حتي يغيرو عقائد ناس بطرق خبيثة وذكية
وياما غيرو تفكير شباب حتي من بعيد ومش لازم قريب عن طريق التلفزيون والاعلام وغيره
بس ده مش موضوعنا
الي اقصده
لو الشاب ده مارحش للحتة الي فيها الكافر ده الي ساعده
مش هيكمل حياته طبيعي بعد كدا ويموت مسلم
بمعني لو الصدفة دي محصلتش مش هيكون ده خير للانسان ده ؟
عشان كدا شايف انه القدر شئ والصدفة شئ تاني
لكن هذا الشاب لم يكن على قدر كبير من الايمان
وربنا يعافينا يارب
بجد اصعب شيء في الوجود
بس الكفر مش قدر
اللقاء قدر
لكن الكفر والمساعدة مش قدر لكن اختيار
ولو واحد ساعدني يبقى اشكره بما استطيع مش اكفر بديني عشانه
فاهمني؟؟
يبقى رايي ان القدر هو القدر
ودة مش شر
لكن فعل الانسان هو الشر
اللقاء ماكانش شر
بالعكس كان خير لانه نجاة ليه من الموت
لكن فعل الانسان هو اللي شر
اكيد فعل الانسان هوا شر وفعل الكافر ده خلي المسلم يغير دينه بس لولا لم يحصل الخير ي الاول مكانش الشر يأتي
بمعني لو مانقداش واتعرف عليه مكانش الشاب يموت كافر
الانسان هو اللي ظلم نفسه بنفسه لما كفر
دة رايي
وشكرا لحوارك
بجد استمتعت انا بحواري معك
النقاش اتحول لمجري القصة الي علي فكرة هيا تخيلية لااكثر لمجرد بس وضع فرق بين قدر ربنا والصدفة
لانه من رائي شايف حاجة بعد بحث طويل فيها
وهيا انه الصدفة قانون حاطه ربنا في الكون وهوا بعيد كل البعد عن قدر الرحمن
زي قانون الجاذبية وقانون السرعة وباقي قوانين الخالق
وبتالي يقدر الواحد يتحكم فيها زي ماتحكم في باقي القوانين الكونية
يعني يتحكم في حظه
بمعني لو شخص شارك في مسابقة وجاله اختيار رقم من 1 - 1000 ولو اختار الرقم الصح هيكسب الجايزة
والشخص ده اختار 7 مثلاً وطلع الرقم ده صح وفاز
ده يبقي صدفة وحظ
بس لو الواحد عرف طريقة عمل القانون ده هيقدر يربح كل الجوايز الي يشارك فيها
اي انه يبقي منجم او عراف
وعلي التنجيم من رائي اصحابه بيعتمدو علي قانون الصدفة
لانه الغيب لا يعرفه الا الله
فامستحيل بشري يعرف الغيب
دي نقطة
والقدر في ايد الله بس
فامستحيل بشري يتدخل فيه ويعرفه
دي نقطة تانية
بس الصدفة قانون زي باقي القوانين الكونية
والبشر يقدرو يعرفوه
عشان كدا نلاقي منهم من يعرف الحظ وقراءة الكف والتنجيم وغيره وبيكون صح
ده عشان هما مطلعين علي قانون الصدفة
بس القانون ده محرم علي العباد زي مانعرف كامسلمين وانه التنجيم وماشبهه حرام
فامن رائي الشخصي ليس الا في انه القدر شئ رباني وخاص بلله
والصدفة قانون كوني يقدر العبد يعرف طرقه المحرمة شرعاً
ولسة مش متأكد من الاجابة دي
والشكر ليك تاني مرة اختي علي الحوار
كلامك تمام جدا
بس كدة هي هي
يعني انت بتقول لو الشاب راح المكان ده وماقابلش الشاب الغير مسلم كان زمانه مات مسلم
مين قاللك؟؟
لأ طبعا
ممكن ماكانش يموت ويفضل في حياته مثلا قعيد ويجي يقع ويخرج عن دينه برده
ومين قالك ان الشخص ده كان مسلم من قلبه بجد؟؟
ايا كان
انا عارفه ان طرق التنصير رهيبه ربنا يارب يحفظنا
لكن مهما كان المسلم يحاول يبعد عن اي شبهة تكون في قلبه
فلو هو مات غير مسلم يبقى ده اختياره وقراره مش قدره
اللقاء عمره ماكان شر
لكن الشر اللي هو سببه لنفسه
وكمان هو لو كان مسلم باخلاص كان ربنا هيحفظه ايا كان
اصلك ممكن تشوفني مسلمة تقول عني كويسه لككن انت ماتعرفش قلبي عامل ازاي وماتعرف هل انا مخلصه ولا كلام وبس
فاهمني؟؟
دة رايي
وشكرا ع الحوار
| |
|
| |
ارهابى البنات عضو جديد
عدد المساهمات : 11 نقاط : 15 السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 08/11/2010 العمر : 38
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 9/11/2010, 4:29 pm | |
| - nor_wahed كتب:
- ارهابى البنات كتب:
-
- اقتباس :
- بالنسبه للقصه اللي حكيتها
طبعا اوحش حاجة الموت على الكفر ومفيش شيء اسوء من كدة
ربنا يعافينا يارب
لكن هل القصة ديه صدفه ولا قدر
انا رايي ان مفيش حاجة اسمها صدفه
وان كل دة قدر
بس لازم تلاحظ حاجة
قدر ربنا عز وجل ان الشاب المسلم ده يقابل الشاب اليهودي مثلا
دة قدر
والقدر ده خلا الشاب اليهودي يساعد وينقذ الشاب المسلم
لكن المساعدة ديه كان اختيار وقرار من اليهودي
ودة اكيد لان اخلاقه كويسه
وعشان كدة هو ساعد
المساعدة مش قدر
المساعدة اختيار الشاب
اما الكفر بقى بدين الشاب المسلم فده اختيار الشاب المسلم
لانه لم يثبت على دينه
هل معنى ان حد عمل لي معروف وهو على غير ديني اني اكفر بديني؟؟
لا طبعا
ممكن لما تكوني هنا في بلد مسلم وبين المسلمين يكون المعني ضعيف
بس في غربة وبين الكفار مع وسائلهم الرهيبة في انهم يغيرو تفكير البني ادم
واه يقدرو حتي يغيرو عقائد ناس بطرق خبيثة وذكية
وياما غيرو تفكير شباب حتي من بعيد ومش لازم قريب عن طريق التلفزيون والاعلام وغيره
بس ده مش موضوعنا
الي اقصده
لو الشاب ده مارحش للحتة الي فيها الكافر ده الي ساعده
مش هيكمل حياته طبيعي بعد كدا ويموت مسلم
بمعني لو الصدفة دي محصلتش مش هيكون ده خير للانسان ده ؟
عشان كدا شايف انه القدر شئ والصدفة شئ تاني
لكن هذا الشاب لم يكن على قدر كبير من الايمان
وربنا يعافينا يارب
بجد اصعب شيء في الوجود
بس الكفر مش قدر
اللقاء قدر
لكن الكفر والمساعدة مش قدر لكن اختيار
ولو واحد ساعدني يبقى اشكره بما استطيع مش اكفر بديني عشانه
فاهمني؟؟
يبقى رايي ان القدر هو القدر
ودة مش شر
لكن فعل الانسان هو الشر
اللقاء ماكانش شر
بالعكس كان خير لانه نجاة ليه من الموت
لكن فعل الانسان هو اللي شر
اكيد فعل الانسان هوا شر وفعل الكافر ده خلي المسلم يغير دينه بس لولا لم يحصل الخير ي الاول مكانش الشر يأتي
بمعني لو مانقداش واتعرف عليه مكانش الشاب يموت كافر
الانسان هو اللي ظلم نفسه بنفسه لما كفر
دة رايي
وشكرا لحوارك
بجد استمتعت انا بحواري معك
النقاش اتحول لمجري القصة الي علي فكرة هيا تخيلية لااكثر لمجرد بس وضع فرق بين قدر ربنا والصدفة
لانه من رائي شايف حاجة بعد بحث طويل فيها
وهيا انه الصدفة قانون حاطه ربنا في الكون وهوا بعيد كل البعد عن قدر الرحمن
زي قانون الجاذبية وقانون السرعة وباقي قوانين الخالق
وبتالي يقدر الواحد يتحكم فيها زي ماتحكم في باقي القوانين الكونية
يعني يتحكم في حظه
بمعني لو شخص شارك في مسابقة وجاله اختيار رقم من 1 - 1000 ولو اختار الرقم الصح هيكسب الجايزة
والشخص ده اختار 7 مثلاً وطلع الرقم ده صح وفاز
ده يبقي صدفة وحظ
بس لو الواحد عرف طريقة عمل القانون ده هيقدر يربح كل الجوايز الي يشارك فيها
اي انه يبقي منجم او عراف
وعلي التنجيم من رائي اصحابه بيعتمدو علي قانون الصدفة
لانه الغيب لا يعرفه الا الله
فامستحيل بشري يعرف الغيب
دي نقطة
والقدر في ايد الله بس
فامستحيل بشري يتدخل فيه ويعرفه
دي نقطة تانية
بس الصدفة قانون زي باقي القوانين الكونية
والبشر يقدرو يعرفوه
عشان كدا نلاقي منهم من يعرف الحظ وقراءة الكف والتنجيم وغيره وبيكون صح
ده عشان هما مطلعين علي قانون الصدفة
بس القانون ده محرم علي العباد زي مانعرف كامسلمين وانه التنجيم وماشبهه حرام
فامن رائي الشخصي ليس الا في انه القدر شئ رباني وخاص بلله
والصدفة قانون كوني يقدر العبد يعرف طرقه المحرمة شرعاً
ولسة مش متأكد من الاجابة دي
والشكر ليك تاني مرة اختي علي الحوار
كلامك تمام جدا
بس كدة هي هي
يعني انت بتقول لو الشاب راح المكان ده وماقابلش الشاب الغير مسلم كان زمانه مات مسلم
مين قاللك؟؟
لأ طبعا
ممكن ماكانش يموت ويفضل في حياته مثلا قعيد ويجي يقع ويخرج عن دينه برده
ومين قالك ان الشخص ده كان مسلم من قلبه بجد؟؟
ايا كان
انا عارفه ان طرق التنصير رهيبه ربنا يارب يحفظنا
لكن مهما كان المسلم يحاول يبعد عن اي شبهة تكون في قلبه
فلو هو مات غير مسلم يبقى ده اختياره وقراره مش قدره
اللقاء عمره ماكان شر
لكن الشر اللي هو سببه لنفسه
وكمان هو لو كان مسلم باخلاص كان ربنا هيحفظه ايا كان
اصلك ممكن تشوفني مسلمة تقول عني كويسه لككن انت ماتعرفش قلبي عامل ازاي وماتعرف هل انا مخلصه ولا كلام وبس
فاهمني؟؟
دة رايي
وشكرا ع الحوار
اختي احنا انجرفنا في الحوار علي قصة تخيلية فقط بمعني انها مش هتكون نقطة حوار ثابتة
لانه شوفي قولتي
يمكن مايموتش وتخبطه العربية ويبقي قعيد وبعدين يغير دينه ويكفر
بس برضو ممكن تخبطه العربية وبعدين يزداد صبر وايمان بلله
يعني كافة الافتراضات موجودة لانها قصة تخيلية
بس النقطة الي عاوز اركز فيها علي القصة دي والي هيا ثابتة واكيد حصلت لناس كثير
سواء كان ايمانها قوي او ضعيف
وهيا اثر الصدفة في اخيتارات الشخص
والصدفة مش القدر
نجيب مثال تاني
وهعمله علي نفسي
انا اتولدت مسلم وعرفت ربنا وديني من اهلي والمجتمع والاقارب والمحيط
نفترض انا اتولدت في بيئة تانية الصين او اليابان او روسيا او اي جنسية تانية
مش بشكل ده هكون مسيحي او يهودي او ملحد او اي حاجة يكون المحيط بتاعي رباني عليها ؟
هل اقول ساعتها انه الصدفة هيا الي خلتني اتولد من الاب ده والام دي والمحيط ده ؟؟
اكيد لا لانه ربنا قدرلي كدا اني اتولد في مكان وزمان هوا قدره بحكمته
يبقي ده قدر
اوكي
اتفقنا علي انه انا روسي
وجيه شخص ونقدني من عربية كانت هتصدمني
والموقف ده هيحثم عليا اني اعرفه واصادقه
والشخص ده كان مسلم وبعد فترة خلاني اغير قناعتي وديني وادخل للاسلام واموت وانا ناطق الشهادة
هل هنا تكون قدر من ربنا ولا صدفة
لو نقيس الموقفين
هنلاقي انه في القصة التخيلية الاولة كان فيها شر لانه الشخص الي نقدني غير ديني
وهنلاقي في القصة التانية التخيلية برضو كان فيها خير لانه الشخص الي نقدني دخلني للاسلام
يبقي هل ده قدر ولا ده صدفة لما نقارن الحالتين
وهل نقول في القصة الاولة انه الشر سببه الشخص وفي القصة التانية انه الخير سببه ربنا
المعني الي عاوز اوصله انه الصدفة غير قدر ربنا
لانه لو الصدفة هيا القدر فابكدا يبقي الشر بيجي من ربنا واستغفر الله
والفاروق عمر بن الخطاب قال في اثر انه بيخاف علي نفسه من الشرك
يعني الصحابي التاني في الترتيب خاف علي نفسه من الشرك لانه عارف الصدفة ممكن تحدث ليه وتخليه يشرك
ومش ربنا الي هيخليه يشرك بقدره
ده مربط الفرس الي عاوز اوصله من الحكايتين ومن التفريق بين القدر والصدفة
لانه من رائي القدر فيه كل الخير للعباد
بس الصدفة قانون كوني ثابت فيه الخير والشر زيه زي اي قانون تاني فيه الخير والشر
الجاذبية مثلاً فيها الخير لانه لولاها لما كانت توجد الحياة علي الارض
بس فيها شر لانه لو واحد وقع من فوق الدور الخامس هيموت او هيوقع علي شخص ويموته معاه
بمعني انها قانون كوني فقط
مش عارف اذا كان كلامي فلسفي او لا
بس زي ماقلت ده تفكير خاص وسؤاله لسه بدون جواب يؤأكد او ينفي
بس بعيد عن الفرق بين القدر والصدفة القصة التخيلية الي حاطتها كامثال وعلي الشطر التاني من ردي الاول
لما قلت انه القدر والغيب مافيش عبد يعرفهم
بس الصدفة فيها عباد يعرفو قوانينها
زي مثلاً التنجيم
او العراف الي التاريخ مممتلئ بتنبؤاتهم
علي مثال
نوسترادموس
مش عارف اذا سمعتي بيه او لا
المهم ده كان عراف في العصور الوسطي
وتصدقي تنبئ بأيه ؟
قال في رباعياته انه هتلر ابن المانيا هيحارب العالم وهيفشل وهيموت !!
وعرف انه صدام حسين هيجي ويعمل في العراق ماعمل وكتب اسمه بلمقلوب حتي mabus
طب عرف ازاي ؟
عنده علم بلغيب والقدر
مستحيل
يبقي اكيد عنده علم بقانون الصدفة لانه قال توقعات نصها كان صح وفي منها كان غلط يعني كان بيتبع قانون الصدفة بلتنجيم الي هوا حرام
وده يعني انه الصدفة مفصولة عن القدر والغيب | |
|
| |
ارهابى البنات عضو جديد
عدد المساهمات : 11 نقاط : 15 السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 08/11/2010 العمر : 38
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 9/11/2010, 4:39 pm | |
| عندي سؤال محيرني من فترة برضو
ياتري الحيوانات والحشرات وباقي المخلوقات كانت كبيرة ام صغيرة زي الميكروبات مثلاً عندها روح زي البشر ولا لا ؟ | |
|
| |
الزملكاوى2010 رئيس قسم اخبار الرياضة
عدد المساهمات : 273 نقاط : 10168 السٌّمعَة : 3 تاريخ التسجيل : 15/06/2010 العمر : 39
| موضوع: رد: ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ 2/3/2011, 11:41 pm | |
| ممكن سؤال وحد يجوبنى علية لية الجرح صعب قوى كدة | |
|
| |
| ايه السؤال الي جواك ومحيرك ؟؟؟ | |
|